Het Zeigarnik effect in marketing!

|
De mens onthoud dat wat niet afgerond is beter dan het geen wat wel afgerond is.
De Russiche psychologe Bluma Zeigarnik zag in 1927 dat kelners alleen orders konden onthouden die nog niet afgerond waren. Onafgeronde taken brengen veel spanning met zich mee met als gevolg dat we ze onthouden.

Dit is een erg interessant gegeven voor de reclamewereld. Die wil dat mensen reclame onthouden. toch?

De campagne van datzo.nl (ditzo.nl verzekeraar van Fortis) heeft hier heel goed gebruik van gemaakt. Door heel Nederland hebben ze logo's in de huisstijl van concurrerende verzekeringsmaatschappijen geplaatst maar dan de bedrijfsnaam veranderd in Datzo. Omdat dat het enige was wat er opstond bleven er vragen over en dus afgeronde taken. Om deze vragen te antwoorden hebben ze commercials gemaakt en wanneer je op internet zocht naar datzo vond je een website met het uiterlijke van een niet zo zuivere verzekeraar. Waarnaar je naar wat rond kijken op de website al snel bij ditzo.nl terecht kwam.

Er zijn een aantal uitzonderingen maar jammer genoeg worden dit soort campagnes alleen succesvol met een gigantisch budget. Je moet mensen spammen met posters, banners en commercials, een aansluitende website en bijna wc potten uit de lucht laten vallen om dit effect bij mensen te triggeren. Niet omdat mensen het antwoord niet willen weten maar er is te veel. Meer en meer reclame vormt zich om ons heen en meer en meer vragen rijzen door deze reclame. Je moet uiterst je best doen om jouw vraag het meest belangrijk te maken.


Toch kun je het ook vaak succesvol toepassen in reclame met een klein budget.
Bijvoorbeeld bij een nieuwsbrief. Zet in het onderwerp de een onafgeronde titel en mensen moeten weten waar de mail over gaat. Het journaal gebruikt het ook door te te vertellen welke onderwerpen in het journaal aanbod zullen komen. De cliffhanger aan het einde van elk serie seizoen... Zodra je het weet zie je dat het heel veel word gebruikt in marketing.

0 reacties:

Een reactie plaatsen