Ladingen met onoverzichtelijke tekst, scrollen tot de kramp in je wijsvinger je doet opgeven en opticien rijk makende vormgeving uit de jaren 90. Dat is de samenvatting menig usability guru's website. Dat is toch triest.
Op zoek naar de top van usability-land kwam ik steeds weer terug bij ongeveer hetzelfde rijtje mensen.
Als er iets zou moeten uitblinken op het web zouden het de websites moeten zijn van de mensen die hun leven er aan wijden. Onoverzichtelijke websites, stuk voor stuk. Je vind geen afbeeldingen om de teksten te versterken. Ze gebruiken kolommen zo breed als halve pagina's en teksten die niet te lezen zijn doordat ze niet of autistisch verdeeld worden in alinea's.
Seth Godin is de eerste in het rijtje die aandacht heeft besteed aan de usability in zijn website. Maar sinds hij eerder marketeer is dan usability guru is dat misschien ook logisch.
Ik begrijp dat het maken van je eigen website de grootste uitdaging is als webmaker maar lees tenminste eerst je eigen boeken. Steve Krug stelt in zijn boek: Don't make me think dat een website nooit af is. Nou die van hem en zijn usability vriendjes is al sinds de jaren negentig qua usabilit niet meer aangeraakt.
Practice what you preach guru's!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten